TEL 22 299 34 40

22 299 34 40

Zamów rozmowę
rynku pierwotnego

Zakup mieszkania z rynku pierwotnego, czyli od dewelopera, wymaga przede wszystkim dokładnego sprawdzenia harmonogramu terminów płatności oraz zapisów w projekcie umowy. Co powinno się zrobić krok po kroku i na co zwrócić uwagę, aby niczego nie przeoczyć? Instrukcje znajdziecie w dzisiejszym artykule.

Sprawdzenie zdolności kredytowej

Bez względu na to, jakie mieszkanie chcecie kupić – czy to z rynku pierwotnego, czy z wtórnego – należy najpierw sprawdzić zdolność kredytową i ocenić, ile pieniędzy możecie przeznaczyć na wkład własny. Dziś wkład własny stanowi minimum 10% ceny kupowanej nieruchomości. Przy nabywaniu lokalu bezpośrednio od dewelopera należy jednak mieć na uwadze, że kupujecie mieszkanie w stanie deweloperskim, czyli takie, które wymaga wykończenia. Możecie oczywiście uzyskać pieniądze na wykończenie od banku, ale wtedy wzrośnie wymagany wkład własny. Przykładowo – dodatkowe 50 000 zł na remont mieszkania to plus 5000 zł wkładu własnego. Dzieje się tak dlatego, że te 10% wkładu naliczane jest od sumy zakupu nieruchomości i jej wykończenia. Oczywiście takie rozwiązanie będzie nadal bardzo korzystne, ponieważ nie musicie się wówczas martwić o to, w jaki sposób poradzić sobie z kupnem wszystkiego, co uważacie za potrzebne.

Znalezienie mieszkania i ustalenie harmonogramu płatności

Kolejny krok, kiedy już wiecie, ile pieniędzy możecie przeznaczyć na zakup mieszkania, to znalezienie idealnej nieruchomości. O tym, na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji pisałem TUTAJ. Po wyborze warto negocjować cenę z deweloperem, a następnie poprosić o przedstawienie harmonogramu płatności. Harmonogram jest o tyle istotny, że w przypadku lokali, które się jeszcze budują, bank wypłaca kredyt w transzach, czyli dosłownie w kilku ratach. Trzeba zatem sprawdzić kwoty i daty, ponieważ bank będzie musiał się do tego planu dostosować.

Pamiętajcie, że bank nie wypłaci pierwszej transzy kredytu na przykład już w dwa tygodnie po podpisaniu umowy między Wami a deweloperem. Bank potrzebuje minimum półtora miesiąca na przeprowadzenie takiej transakcji.

Harmonogram pod kątem kredytowym sprawdzam ja – jeśli uważam, że nie jest on dostosowany do banków, wtedy proponuję konkretne zmiany. Ode mnie otrzymujecie propozycję z poprawkami i przedstawiacie ją deweloperowi. Przeważnie deweloperzy nie widzą problemów w przesunięciu niektórych terminów i wszystko udaje się ustalić tak, aby bank mógł spokojnie wypłacić wszystkie transze kredytu.

Podpisanie umowy i złożenie wniosków o kredyt

Kiedy harmonogram płatności jest już uzgodniony, pora poprosić dewelopera o przesłanie projektu umowy. Wy przekazujecie ten projekt mi, a ja sprawdzam wszystkie zapisy, które zostały zawarte w umowie i odsyłam do Was z ewentualnymi poprawkami.

Po dogadaniu wszystkich szczegółów podpisujecie umowę i zaczynamy procedurę kredytową. Wybieramy razem 3 banki z najlepszą ofertą, zbieracie wszystkie dokumenty potrzebne do uzyskania kredytu – dokumenty związane z kupowanym mieszkaniem oraz te świadczące o Waszych dochodach, a następnie składamy wnioski o kredyt.

Po złożeniu wniosków trzeba poczekać na decyzje ze strony banków, ale zazwyczaj jest to moment już bezstresowy, ponieważ po sprawdzeniu zdolności kredytowej wiadomo z dużym prawdopodobieństwem, który bank przyzna Wam pieniądze na zakup mieszkania. Gdy decyzje zapadną, wybieramy najlepszą ofertę i podpisujecie umowę kredytową.

Wypłata pieniędzy z kredytu

Bank będzie wypłacał deweloperowi pieniądze zgodnie z harmonogramem, który ustaliliście. Po zakończeniu budowy otrzymacie także gotówkę na wykończenie mieszkania, jeśli o taką się ubiegaliście. Po tym pozostaje już tylko podpisać akt notarialny i urządzać się w swoim „M”.

Jeśli natomiast potrzebujecie informacji na temat tego, na co zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania, odsyłam Was TUTAJ.

© 2018 Jacek Kur - Doradca Kredytów Hipotecznych, Warszawa.

Zamów bezpośrednią rozmowę telefoniczną z Jackiem Kur.

Oddzwonię najszybciej jak to będzie możliwe. Prowadzę każdego dnia wiele spotkań z klientami i wtedy nie mogę oddzwonić. Dlatego proszę o wyrozumiałość i cierpliwość.
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych lub przekazywany dalej.

Twój numer został przekazany

Dziękujemy