Osoby, które mają własną działalność gospodarczą, z reguły muszą spełnić więcej wymagań niż pracujący na etacie, aby dostać kredyt. Jednym z elementów decydujących o przyznaniu pieniędzy jest okres prowadzenia działalności – przeważnie dla banków minimum to 12 miesięcy.

Jak długo prowadzić działalnośćTytułowe pytanie spędza sen z powiek przedsiębiorcom. Dla większości banków taki minimalny czas to 12 miesięcy, ale warto wiedzieć, że są i takie, które wymagają dłuższego – nawet 18, 24 czy 30 miesięcy – bądź krótszego okresu. Co ważne, chodzi o działalność gospodarczą niebędącą kontynuacją wcześniej wykonywanych prac. Ten przedział czasowy dotyczy wyłącznie nowych przedsięwzięć.

Jeśli kontynuujecie tę samą pracę u tego samego pracodawcy – przechodzicie na samozatrudnienie – banki zaakceptują krótszy czas prowadzenia działalności. Chodzi tu zarówno o te banki, które wymagają 24 miesięcy, jak i te, którym wystarcza 12.

Tylko 3 miesiące?

W niektórych sytuacjach oczekiwania są naprawdę niewielkie. W sierpniu 2018 r. mBank w przypadku samozatrudnienia i kontynuowania takiej samej pracy na zasadzie działalności gospodarczej przy wcześniejszym posiadaniu umowy o pracę w tej samej firmie wymagał jedynie 3-miesięcznego okresu prowadzenia działalności.

mBank przyjmuje także sześciomiesięczny okres wtedy, gdy klient nie zmienił branży i wykonuje tę samą pracę, ale niekoniecznie u tego samego pracodawcy.

Co ważne, krótszy niż wymagany czas prowadzenia działalności akceptuje się najczęściej w przypadku osób zajmujących się IT, adwokatów, lekarzy czy radców prawnych.

Stabilne dochody

Aby bank wziął pod uwagę krótszy okres, klient musi mieć stabilne cykliczne dochody – dosłownie należy przekonać bank, że regularnie będziecie zarabiać mniej więcej tyle samo. Co za tym idzie, w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej nie możecie wykazywać miesięcy bez żadnego przychodu. Najlepiej, żeby różnice w dochodach w poszczególnych miesiącach były niewielkie. To daje poczucie, że nadal robicie to samo, co wcześniej na etacie, a więc przeszliście na działalność tylko ze względu na korzyści podatkowe.

Działalność gospodarcza od 12 miesięcy

Najłatwiej będzie dostać kredyt tym, którzy prowadzą działalność gospodarczą od co najmniej 12 miesięcy. Wówczas nie trzeba udowadniać, że wcześniej pracowało się w tej samej branży albo u tego samego pracodawcy. Należy mieć jednak na uwadze konieczność posiadania wkładu własnego. Przy 10% wkładu własnego i 12 miesiącach działalności można obecnie (sierpień 2018 r.) zdecydować się na jeden trzech banków: PKO BP, Millennium oraz Alior Bank. Zaś 20% wkładu daje zdecydowanie większą możliwość wyboru ofert.

Brać kredyt czy poczekać?

Jeśli zależy Wam na wzięciu kredytu, ale warunki w bankach, które chcą go Wam udzielić, nie należą do najkorzystniejszych, pamiętajcie, że zawsze możecie przenieść zobowiązanie za jakiś czas do innego banku. Obecnie wiele banków nie pobiera prowizji za wcześniejszą spłatę całości zobowiązania, więc nie stracicie na takiej operacji, za to zyskacie lepszą ofertę.

Więcej na temat brania kredytu przy prowadzeniu działalności przeczytacie TUTAJ.

Najczęstsze pytania

Jaki jest najlepszy okres prowadzenia działalności, by otrzymać kredyt? 

Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą co najmniej 12 miesięcy, mają największe szanse na uzyskanie kredytu.  

Jak długo należy prowadzić działalność gospodarczą, by otrzymać kredyt? 

Wszystko zależy tak naprawdę od banku. Może być to 3,6, 12, a nawet 24 czy 30 miesięcy.